May 23, 2009

Tadika (TAMAT)

Gegak gempita dewan ujian dengan jeritan gegirangan budak-budak tadika.Walaupun hanya sebilangan yang ada memandangkan budak tadika yang mengambil aliran jual beli sahaja yang tinggal. Yang ambil aliran lain( budak demand-supply dan budak techno) sudah berada di rumah masing-masing. Pengajian selama dua tahun sememangnya perit dengan pelbagai musibah dan juga ujian yang terpaksa dihadapi oleh budak-budak tadika. Namun segalanya sudah berakhir. Yang tinggal, hanyalah kenangan. Tapi aku rasa ada juga budak tadika yang langsung tidak mahu mengenang tadika Kombonto. Itulah lumrahnya, biarkan,biarkan. Yang penting adalah persediaan untuk melangkah satu peringkat yang lebih tinggi. Biarlah betul-betul bersedia. Jangan pula tersungkur di tengah jalan.

Teringin pula aku untuk membuat senarai tentang kejadian-kejadian menarik di tadika.Ini adalah sedikit sebanyak yang boleh aku ingat. Jika ada tambahan, janganlah segan untuk menambah.
  • Pada minggu orientasi budak tadika, senior yang menjadi ketua komandan telah mengajar teknik senaman untuk menghilangkan stress yang tenyata menambahkan lagi stress lagi-lagi masa tu beratur di tengah panas. Aku pun kurang pasti berapa ramai yang ingat cara melakukan senaman tersebut. Harap boleh recall balik.
  • Pada minggu yang sama juga, budak-budak diperkenalkan dengan lagu tema Kombonto iaitu '45 is the maximum' berserta dengan tariannya sekali. Ramai yang sama-sama menyanyi dan menari mengikut rentak seorang cikgu tadika(nama dirahsiakan) Tariannya pula agak menarik(ala-ala Pussycat dolls).
  • Tahun pertama berlalu tanpa konflik yang besar lagi mengancam. Semuanya tenang sahaja.
  • Khabar angin tentang pengharaman ais krim Pak Cik Rashdi jadi berita gempar. Sehingga ada yang demam. Hakikatnya, beliau pulang ke kampung halaman di seberang Sungai Golok atas sebab rindu akan kampungnya.
  • Pihak pengurusan membuat keputusan untuk menghantar budak tadika yang baru mendaftar ke sukaneka antara tadika seluruh negara. Mengamuk habis budak senior, mereka yang sudah lama berlatih sukaneka kemudian tak dapat pula peluang untuk jadi wakil. Mana boleh dilepaskan pada budak hingusan yang baru mendaftar. Mana mereka reti main lari dalam guni. Mana boleh!!
  • Bilik lukisan tangan yang terkenal dengan tahap kepanasan yang agak melampau di ubahsuai. Semua meja dikeluarkan kemudian dijadikan kerusi. Pelik bin ajaib. Mungkin boleh cuba di rumah masing-masing. Memandangkan semua meja telah di 'transformers'kan menjadi kerusi, maka bilik oven tersebut tidak lagi boleh digunakan. Kepada yang pernah di salai dalam bilik tu, jangan sekali-kali lupakan pengalaman berharga yang hanya ada di Kombonto. Budak-budak yang baru masuk tadika takkan dapat merasa lagi.
  • Tadika Kombonto menerima seorang cikgu kanan yang baru. Agak tegas orangnya. Banyak ceritanya bermula dengan kata ganti diri pertama iaitu 'Saya'. Yang paling menarik, budak yang lewat ke tadika di denda menulis karangan pendek. Memandangkan budak suka menulis, ramailah yang datang lewat.
  • Sekeping surat ditampal di papan kenyataan. Surat rasmi pengharaman aiskrim Pak Cik Rashdi. Kali ini bukan lagi khabar angin. Pak Cik Rashdi yang dihubungi juga mendapat surat yang sama. Tamatlah era aiskrim Pakcik Rashdi maka bermulalah penguasaan total empayar nasi lemak.
Aku rasa ada lagi peristiwa penting yang aku tertinggal. Jika berkesempatan, senarai ini akan ditambah dari masa ke semasa.

Kepada budak-budak yang bakal masuk ke sekolah rendah selepas result 6 Julai nanti, gunakan masa yang ada sebaiknya, jangan asyik main guli saja. Main masak-masak lagi bagus, nanti boleh masak kat sana nanti.


7 comments:

Anonymous said...

terbaik!! kreatif2..

aizatzahari said...

mantap ah mape

athirahbaharuddin said...

kreatif tahap petala ke 8.
haha.
smoga bjaya msuk skola rendah then.

nwz3rd said...

congrate dh abes kmb...
gudluck 4 ur result n ur future...

Pisey said...

Ramai yang sama-sama menyanyi dan menari mengikut rentak seorang cikgu tadika(nama dirahsiakan) Tariannya pula agak menarik(ala-ala Pussycat dolls).

curios ak...haha.

d4uh said...

to pisey
hoho...mu bkn bdk tadika..mana la bole nak bayangkan...heee...klu nak tau try aa bukak video clip pussycat doll..hahaha

anish said...

mape tonton pcd?wow

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...