March 1, 2009

Nasi Lemak

Memang bukan menjadi satu kejanggalan bagi mereka yang tinggal di kepulauan Melayu untuk mengenalpasti apakah itu nasi lemak. Nasi yang ditanak dengan santan, ikan bilis digoreng rangup, mentimun segar dihiris dengan penuh teliti, kacang digoreng sehingga kuning, telur rebus yang siap di belah dua dan akhir sekali sambal yang ditumis secukup rasa maka lengkaplah apa yang dikenali sebagai nasi lemak. Untuk menaikkan lagi aroma, kesemua bahan-bahan dibungkus pula di dalam daun pisang yang kehijauan berkilat.Mungkin kawan-kawan di luar negara menitik-nitik air liur tergambarkan betapa lazatnya nasi lemak.

Al-kisahnya bermula di sebuah kolej yang kononnya sekolah dunia. Nasi lemak merupakan makanan ruji pelajar disitu. Pagi,petang, siang dan malam. Nasi lemak jualah pilihan. Tak kira masa, tak kira tempat. Nasi lemak juga di balun. Bukanlah atas dasar terliur atau terlalu inginkan nasi lemak tetapi apakan daya, hanya ada dua pilihan. Nasi lemak atau nasi lemak. Maka terpaksalah makan juga. Tak nak makan lapar. Makan rasa mual pula. Mungkin inilah strategi terbaru pihak pentadbiran untuk pelajar kolej. Memenuhkan perut dengan nasi lemak. Biar nanti lemak sampai ke otak. Biar nanti makin "pikap" otak budak-budak dengan adanya tenaga lebih dari nasi lemak. Terima kasih kepada yang membuat peraturan. Moga semua budak-budak akan berjaya menghadapi exam yang makin hampir ini dengan adanya makanan ruji yang tidak akan putus-putus bekalannya.

"LONG LIVE NASI LEMAK"

13 comments:

adlan wafi said...

ooo...pedas!

d4uh said...

to adlan
nasi lemak supper td ke pedas...hoho

fiqss said...

are u saying that kmb provides nasi lemak ONLY? hahahaha. tipu ah.

tapi sedap x?

chaq said...

nasi lemak mengantuk! haha
tp enjoy gle masak nasi lemak kat oversea. jom2.

d4uh said...

to fiqss
sounds crazy but thats the truth..haha

to chaq
sape yang wat nasi lemak kat sana...hehe..sedap ke

chaq said...

haha, nasi lemak kat sini masak ramai2. sedap~ siap dengan sambal kerang+udang dgn ayam panggang lagi. kalau sini mkanan mmg heaven kot~ tp badan keja pandai jaga la, kang membuntal. haha

d4uh said...

to chaq
wahh...terliur aa plak nak try nasi lemak kat sana...nnt treat aku nasi lemak special ekk..haha

redz said...

waah...sedap seyh dpt mkn nasi lemak...ak merindui nasi lemak weyh..hari2 ak mengigau...korg xmo nasi lemak tu meh la bagi kat dak2 sini...

d4uh said...

to redz
klu bole aku nk pos je kt korg nasi lemak yang berlambak2 kat sini...tgk bungkusan nasi lemak pon aku dh naik muak...haha

Ryu-Watanabe said...

gua setuju ngan lu dauh......
gua pon x phm nape sekolah ni suke sgt bg nasi lemak

elok2 ade pak cik Rashdi yg offer mcm2 dlu kne ban....
x phm btol r ak

d4uh said...

to ryu
skarang baru gua tau sape ryu-watanabe...haha..nnt pass buku tu kat gua plak ekk

Anonymous said...

sje je dorg bg korg nasi lemak byk2 so that korg xkempunan mne bila da fly nnt.

d4uh said...

to anonymous
ada kemungkinan gak...tp kan...xyah la melampau sgt nak suap nasi lemak kat budak2...smapi tgk bungkusan pun dh naik muak...loya anak tekak...huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...