November 4, 2008

Kisah di tadika

Ada sebuah tadika di suatu kawasan...tadika tu dicanang-canangkan sebagai tadika terbesar di daerah tersebut....memang gah namanya di serata tempat....melihat kepada luaran nampak seperti sebuah sekolah rendah elit untuk golongan berada....sebab tu ramai yang datang ke tadika itu...semuanya cukup lengkap...seronok...ada taman permainan....ada kantin...ada banyak buku belajar membaca....cikgu-cikgu semuanya baik belaka...

antara bilik yang selalu budak-budak tadika guna adalah bilik lukisan tangan.....memang besar bilik tu...siap ada microfon lagi untuk cikgu bagi arahan....ada projektor juga supaya cikgu boleh tunjuk lukisan-lukisan kepada budak-budak tadika.....bukan itu saja....ada 4 buah penghawa dingin kat dalam bilik tu.....bunyinya memang kuat....tapi bunyi je yang keluar...angin takdak pon.....memang panas bilik tu...budak-budak tadika dah la ramai...cikgu mengajar kat depan pon berpeluh-peluh....kesian...cikgu ajar lukis kucing, budak tadika lukis kereta...cikgu suruh lukis rumah, ada juga yang lukis jadi macam tahi...inilah penangan bilik lukisan tangan...rasa-rasa peperiksaan hujung tahun ni mesti ramai budak-budak tadika yang lukis pelik-pelik lagi...nak buat macam mana...fokus dalam kelas hilang...panas...rimas...tidak selesa...

tapi kan dekat tadika tu disiplin mesti kena jaga.....rambut budak-budak tadika mesti kena sikat tepi...mesti kemas....kalau tak mesti kena panggil dengan cikgu...kena marah lagi...
cikgu besar pernah kata....budak-budak tadika mesti kemas selalu...takut nanti pelawat datang tengok budak tadika ni berserabut malulah tadika....jatuhlah nama baik tadika terbesar dalam daerah tu....

mungkin cikgu besar lebih pentingkan nama baik tadika tu dari budak-budak tadika yang masih lagi belajar dalam bilik lukisan tangan yang macam oven tu....biarlah....nak buat macam mana lagi kan....pengawas-pengawas kat tadika pun bukan nak mengutarakan masalah kat cikgu besar....setakat dapat nama pengawas je la....

p/s: sabar je la ye budak-budak tadika

22 comments:

Raja Arina Safra said...

tadika = kmb

saye said...

Kmb mcm tadika ek. Sweet ngat!

saye said...

Kmb mcm tadika ek. Sweet ngat!

d4uh said...

to saye
haha...xmacam tadika langsung daa...tadika lagi bes kot walaupun diri ni xpnah masuk tadika...hehe

fara said...

saya sokong raja!

. p i s e y . said...

hahah.

ak kt taski al-hilal bahagia jek.

ekeke.

Anonymous said...

owh...adekah tadika=kmb???jadi lolipop tu ape???musykil2~~

d4uh said...

to anonymous
memang crita ni bnyak tersiratnya....mgkin budak2 di tadika dapat gambarannya...

maaf ye...sedikit emosi hari ini....itu sebab dua post psal tadika saje....huhu

. p i s e y . said...

tadika=kmb

siyannye pakcik rasyid.

taski tmpt ak pon.

kehilangan sorg pakcik all tym peberet.

sedeyh giler.

aamaat...

neway.lollipop bez.asl haram?apekah..haha.

d4uh said...

to pisey
nama pakcik tu bukan rasyid tp rashdi...huhuu...teringat janggutnya yang hitam lebat

. p i s e y . said...

hahakz.my mistake.isk.

ak nk uncle redhair ak...wua!!!

bnci pentadbiran...

PeRaNTaU said...

pergh..bijok mung..

koyaks weii ~

pa'a said...

pengawas da penah komen byk kali dah pasal bilik lukisan tgn tu...tp cikgu besar cam tak layan je...cikgu besa kate in progress..tapi nampaknye rate of reaction tu lembab sgt ah kot....

d4uh said...

to pa'a
ni bkn stakat lembab tp mmg x gerak langsung...sia2 je jd tadika terbesar kalu benda tu xleh nk setel....pengawas kene keje kuat lagi laa...baru org bole appreciate...huu...budak2 tadika ada cakap diorg xpnah rasa sejuk pon dok dalam bilik tuh...baek buang je aircond...bg kipas tangan sorang satu...huuu

pujangga sinis said...

Emmm..
Nasib baik saya duk bilik lukisan tangan aircond..

Cian pak Cik Rashdi..
saya pon da tak leh makan lolipop kegemaran..
Tapi xkan nak salahkan pengawas kot,kan..
harith, mase saye jejalan kat bilik tido tadika, saya nampak sorang pengawas nh pon beli gak bende haram th..eeeee, da la pengawas, pasth beli bende haram...eeeeee
Tapi, xkan nak marah kat pengawas lain kot,..
bukan diorang yang beli lolipop haram..
kenape x marah kat orang yang beli lolipop haram? Sebab dorunk, kite x leh da makan lolipop sedap2, dorunk selamba je,..da buat salah beli lolipop haram, xnak tanggung n btulkan keadaan pula..
nhla..kerana nila setitik rosak susu sebelanga..huhuhuhu

Tapi sape yang beli lolipop haram? sedap ke?

d4uh said...

tu pujangga sinis
saya xpasti samada anda phm atau tidak post ni...sbb lolipop sumenye haram...cmne anda bole ckp

"saya pon da tak leh makan lolipop kegemaran.."

hehe...ke mmg anda pon penggemar lolipop juga

pujangga sinis said...

huhuhu,,
oooo..ye ke?
sory,
pujannga da salah faham..
ooo..rupe2nye..sume lolipop haram..
hehhehehe..
ingat ade je lolipop halal..
hahahha

pujangga x makan bende yang tadika x bagi makan..btul,sumpah..pujangga budak baik..

pujangga makan eskrim je..
wuwuwuwuuwuw..jangan marah pujangga,nanti pujangga nangis gtau guru besar,...
wuwuuwuw

pujangga sinis said...

ye la..
saye sellau je beli lolipop 50 sen kat kooperasi th..
guru besar pon x kesah je saye makan lolipop th depan die?
huhuhuhu

d4uh said...

to pujangga sinis
hoho...xpe2...tp nk tnya sket...betol ke pujangga nmpak pengawas beli lolipop...ada gak ekk pengawas ske lolipop...hoho...mnarik2

. p i s e y . said...

chupa chup^^

pujangga sinis said...

btul..
tapi pujangga taknak gatau sape..
huhuhuhu

mungkin pengawas yg tahun lepas..mungkin pengawas tahun nh..
huhuhuhu..

Cumanya,
pengawaskan dah diberi tanggungjawab,
nh la kata orang tua,
harapkan pagar,pagar makan padi..

Hope start from now,
pengawas th da x makan lolipop haram lagi da..

misS said...

i dun really understand how dis story is related 2 u...
byk bnda yg tsirat dlm kisah nie..
bdk2 tadika je yg tau......
btw,fight 4 ur rights eh bdk2 tdika~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...