January 30, 2009

Tadika mengganas

Setelah sekian lama isu tadika tidak kedengaran, habis sahaja tahun baru cina bermacam-macam kontroversi bercambah di tadika. Jika tahun lepas, kisah pak cik Rashdi di 'banned' hanyalah ura-ura namun pada kali ini ianya suatu kenyataan. Aku lihar ramai yang pengsan di notice board melihat surat yang dikeluarkan oleh cikgu besar tentang menghalang budak-budak tadika dari membeli aiskrim khas pak cik Rashdi. Satu tamparan yang cukup hebat kepada semua budak-budak. Kononnya, akan pihak pengurusan akan menyediakan aiskrim yang setanding ataupun lebih dari aiskrim pak cik Rashdi. Tapi yang ada hanya NGPR. Aku sendiri pun tidak pernah rasa tertarik untuk mencuba. Budak-budak macam robot di tadika. Bangun pagi pergi sekolah, maen plastisin, makan kek gulung, balik rumah main bola beracun, malam mula la nak siapkan buku skrap yang bertimbun-timbun. Memang macam robot, nak makan pun dihalang. Mungkin suatu hari nanti nak guna jamban pun ada 'limit'. Mungkin.

Hari ini juga seorang budak dari kelas Enggang Berlian dikenakan tindakan tegas. Di panggil oleh penyelia tadika. Dipotong rambutnya. Aku pun cuak juga tadi, nasib baik selamat. Aku pun pelik, yang berambut panjang disuruh potong tapi yang berambut merah tak kena apa-apa tindakan pun. Dah memang tadika tu pelik kan, nak buat macam mana. Sekarang ada guru kanan baru, katanya ganas juga. Penyelia ganas. Cikgu disiplin pun ganas. Semua orang pun ganas. Harap-harap budak kat sini tak jadi GANAS dan PELIK macam tadika bila dah keluar nanti.




9 comments:

BoY oRenS said...

haha
mcm2 hal jadi kat tadika hg ni....
peliknya org rmbut pnjg kena ptg
tapi rmbt mearh slamat na?
apa punya undang2 tu?
pelik cek....

hg kluaq je la dr situ

Anonymous said...

apsal cm lawak je cite tadika korg ni?

ntah hape2 jela aih.isk.

hazwan roslan said...
This comment has been removed by the author.
fatiN said...

knape pak cik tu ney eskrem xley jual da..?

d4uh said...

to boy orens
lagi 3 bln aku masuk skolah rendah...yeay2...haha

to fatin
xtau...kononnya kena bli aisrim yang staff jual...xnak wang klua dr tadika...prinsip econ apentah die guna...xpaham btol

d4uh said...

to hazwan on the deleted comment
thanx for reminding me...yup..syukur dan sabar...insyaAllah

shahkang said...

rambut panjang rambut kaler sama ja

d4uh said...

to shahkang
memang sama tapi pesal yang rambut kaler x kena potong...ke mmg boleh ekk..konfius aku

asza_e07b said...

hahaha...menarik mape, menarik..
patutlah ko tunduk je time penyelia masuk kelas kte tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...