October 5, 2008

Kenangan

Raya taun ni mak rasa mcam taun2 yang lalu...maaflah along,angah,achik,adek sebab mak xleh nk masak rendang, ayam xde...xleh nk bakar lemang, buluh abes...xleh nk wat ketupat,beras x beli...tp xpe laa...ada orang ckp nnt dapatlaa jugak mkanan yang disediakan...bole laa kot makan wat isi perut d hari raya...

Mak tgkkn, dekat2 nk raya aritu..ramai kawan2 mak yang dok menangis..tp mak ok je...mak steady...mak tahu along,angah,achik,adek bz dok keje kan....xpe...mak relaks je...

tp kan along,angah,achik,adek

mak rasa2 laa masuk taun ni dh 10tahun mak kat sini...dulu2 along,angah,achik,adek ada la jugak dtg jenguk mak sminggu skali....lama2 jd sbulan skali....lama2 jd staun skali...lama2 xjenguk2 pon...

dalam bulan posa aritu, mak slalu mintak kat Tuhan supaya along,angah,achik,adek bole laa dtg jenguk mak masa raya kn...tp ni dh masuk raya ke-5 pon xnmpak jugak...xpe la...mgkin along,angah,achik,adek sibuk bekerja kan...ada anak bini nak jaga...

mak rasa usia mak dh lanjut...mata mak dh xbrapa nmpak...sendi2 pon rasa lemah...mak rasa ajal mak pon dh dekat je...along,angah,achik,adek...nnt kalau mak meninggal..xpayah susah2 datang la ye...biar je la pekerja2 Rumah KENANGAN ni yang uruskan pengebumian mak...bia laa kawan2 mak solatkan mak...mak xnk ganggu korang cari makan nak isi perut anak bini korang...

tp kan along,angah,achik,adek

mak cuma nk igtkan, 'syurga itu dibawah tapak kaki ibu'


10 comments:

ibnu sina inamza said...

sedey ar mat pear!!!!

wawawawawwawawawawwawa

sob4.....

d4uh said...

mmg aku nk suh org sdey pon...aku xnk kte jd mcm along,angah,achik,dan adek

The Truth Finder said...

Ntahla..Aku harap sangat aku xKan jadi oang yang lupa diri bila da tiba masenye nati..

d4uh said...

to truthfinder
aku rasa kita xleh nk harapkan saje...kita kena didik laa diri ni supaya sntiasa syg kt ibu bapa...tkot nnt dh tua, bini kita lg kita syg...tu y parah tu...

sarah nur is the name said...

bab mak ayah ni mmg sensitip sket....

Anonymous said...

dalam idop nie.senang jek nak ckp."aku boleh punye hormat,jage mak ayah smpi tue.aku xkan derhake" .tapi we never noe wat the future has for us.sbb allah yg tentukan segalegalenye.oleh itu,saye mnasihati diri saye dan rakan2 semu,cubela sedaye upaye menghargai mase dgn ibubape sbaik mungkin.dan mase belom berkeluarge nila kite patot kasihkan mereka sebaik mungkin,jgn sesekali MELAWAN ckp mereka.yg girls nant kawen komited ngan suami.lagikla mcm2.insyaallah.sume sekali.semoge kite kasihkan ibubape kite sebagaimane mereka mengasihi kite sewaktu kecil =)amin

syafiq.cberry said...

ape ni! you're making my tears flow!

T.T

d4uh said...

hehehe....sori2....this is just a reminder for all to never forget wut our mother has sacrifice for us....love our parent...

TuN TeJa said...

hukhukk...
sebak...

niesa.imana said...

salam...

Alhamdulillah, peringatan2 macam ni amat2 berguna ntuk mereka yg ingat pada-NYA..

Thanx for sharing.. +)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...