July 23, 2009

Purdah Berjeans



Purdah sering dikaitkan dengan golongan yang menjaga maruah dengan menutup auratnya daripada dipandang oleh golongan ajnabi.

Jeans pula adalah pakaian para remaja yang ranggi lagi lasak ditambah pula dengan potongan straight cut mahupun boot cut yang sering menjadi pilihan popular. Pemakai seluar jeans digambarkan sebagai moden, techno, dan selari dengan arus perubahan dunia.

Maka apabila seluar jeans digabungkan dengan purdah dengan tidak semena-mena satu persepsi buruk dilontarkan. Mungkin kerana satunya nampak positif dan yang satu lagi negatif.

Memandangkan Malaysia merupakan satu tempat pelancongan pilihan bagi pelancong dari Timur Tengah, maka berduyun-duyunlah mereka meronda-ronda di tengah bandar,memenuhi pusat membeli belah yang sudah pun penuh dengan kawan-kawan kita sendiri.

Ini antara dialog yang selalu dikeluarkan bila ternampak pelancong Timur Tengah ini

Minah arab tu korang tengok je pakai purdah. Tapi bawah purdah pakai seluar jeans. Hapekebendantah diorang ni. Baek tak payah pakai purdah. Bukan baek sangat pon.

Tanpa berpikir, terus saja diberikan hukuman. Kalau minah arab pakai purdah dan berseluar jeans dituduh macam-macam tapi bila tengok pula minah Melayu yang sememangnya tidak memakai purdah dan berseluar jeans(yang ketat biasanya) tidak pula dikomen. Tak apa, memang pakaian orang Melayu seluar jeans tu. Makin ketat makin Melayu. Makin nampak peha dan p******* makin jelas ketimurannya.

Untuk pengetahuan semua pakaian serba hitam yang biasa kita lihat itu dipanggil abaya yang lengkap bersama dengan purdah. Pakaian tersebut di buat daripada kain tipis namun legap. Tujuan utama adalah untuk menutup aurat sejajar dengan undang-undang yang telah ditetapkan oleh pencipta Langit dan Bumi. Maka seluar jeans merupakan pakaian yang dipakai di bawah abaya bagi memudahkan mereka melakukan tugasan harian. Maka kenapa kita cepat benar menghukum mereka.

Selepas ini berhentilah mengumpat mereka yang berpurdah dan berseluar jeans. Baik kita berdoa agar ramai yang mengikut trend itu. Dan ada baiknya juga jika kita mengutuk mereka yang bukan sahaja berseluar jeans yang ketat lagi sendat malah pakai pula baju adik mereka. Walaupun pernah disebut sebelum ini yang mereka tidak bersalah tapi kutuklah juga untuk kebaikan bersama.







13 comments:

simple visitor said...

nthla..mnsia smakin plik. y baek dkutuk, y kureng plak diagungkn.

"Islam tu aslnya dagang (asing) dn akn kembali dagang (asing), tp beruntunglg org y dagang itu..."

bt agree, dun simply judge peopl

adlan wafi said...

aku suka post ni...sangat suka.

sbb aku baru terfikir bende ni bile aku keluar lately...

aku fikir...

"Kalau org nmpk adlan wafi pakai camni, mesti diorang fikir bukan2"

hahahaha...ok, abaikan.

pikiranku semata-mata...;)

thank u for sharing!

Anonymous said...

hmm..byk kali gak nampak cmtu.n ade gak yg pakai purdah + jubah sampai kaki tp pakai selipar jepun lak tanpa stokin..macam2 org zaman skg ni

anish said...

aku pernah tgk org pakai tudung
tapi baju sleeveless
aw~
style kot =.=

pemikir blog pikiranku said...

just terfikir. kalau pakai lengan pendek bertudung org bising. tapi kalau pakai tutup sume, kaki tak tutup. mcm tak kesah plak. just wondering..

Unknown said...

buleh kirim dop?? wat kelik abaya 2 3 pasang....

fatiN wahaB said...

walaupun aku still x pkai purdah....
tp akua der gak pakai abaya or jubah with jeans inside...
n even as m''sian, aku kne la kutuk secetong dua ngan rakyat m'sa yg laen...
mentality......

Anonymous said...

la..inside kowt?? nak pakai pape sukeatila..
yg penting aurat dh kaver...
siyes,lawak sape yg kutuk tu..

fiqss said...

agree gile ngn comment atas ni. tak paham why ppl are debating on what they're wearing inside the jubah. suka hati la nak pakai apa kat dalam.

i pun salu dgr org kuar statement mcm tu, but then i'll always say that ala, dalam tu mmg aa dorg pkai sexy gle kot,but itu for their husbands je kot? hahaha.

nway, baru baca comments for ur old blog post tuh. smpai 50comments tu. paling hot skali abt matpear pakai small tee. wahahaha. cant help it tapi lawak, as if benda tu lak jd main issue :P

nway, i wanna link u to my blog if u dont mind :)

d4uh said...

to fiqqs
hahah...kalu ak baca blik pon komfem tergelak...dh buang pon small t tuh...hahahah..

ok,i will link urs too

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal said...

aku lame dah teringin nak pakai abaya tu...huhu..ko bwk balik la jual kat mesia nih mat pear...=)

d4uh said...

to farah
kat mesia pon ada org jual la..hehe..cuba ko tnya atie..penulis blog symbolic self...die cte ada kat mane ntah...hoho

Pujangga Sinis said...

Emmm...tu la, orang melayu memang suka komen tak tentu pasal..biasa r bila tengok orang yang almost to perfect mesti nak cari salahnya...common characteristic of tipical human..kuman sebarang laut nampak gajah depan mata buat-buat tak nampak..kuikui...nice writing...

p/s: RaveHeartz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...