July 28, 2009

Sudah Tiba Masanya

Dalam kehidupan yang serba sementara dan tidak kekal ini kita tidak akan terlepas dari melalui proses 'decision making'. Ianya menjadi satu titik tolak dalam membentuk arah tuju dalam kehidupan kita.

Namun begitu, proses 'decision making' selalunya dipengaruhi oleh mereka yang rapat dengan kita samada ahli keluarga mahupun rakan-rakan. Tekanan yang dikenakan ke atas kita boleh menyebabkan keputusan yang dibuat tidak kena dengan hati dan keinginan sendiri. Kita seperti terlalu ingin menjaga perhubungan dengan mereka sehinggakan hubungan dengan diri sendiri terabai.

Saya nak jadi arkitek tapi mak bapak saya suruh jadi doktor sebab sayalah harapan keluarga.

Saya nak pergi belajar kereta tapi kawan-kawan semua tak nak. Tak jadilah belajar, takde member. Tak best.


Inilah apa yang terjadi apabila orang lain bagaikan mereka yang mengawal masa depan kita sedangkan kita sendiri yang akan menanggung segala kebaikan atau keburukan dari keputusan yang dibuat.

Memandangkan kita semua boleh berpikir dengan matang, sudah tiba masanya untuk kita mendengar apa kata hati. Kerana itulah yang kita ingini dan itulah apa yang kita mahu jadi. Mungkin pandangan dari orang lain itu perlu dalam kita membuat keputusan namun jangan sesekali dipengaruhi keseluruhannya oleh mereka.

Berdoalah agar hati kita sentiasa mendapat petunjuk dariNya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...