February 16, 2009

Mimpi

Ada orang kata mimpi itu satu ramalan masa depan(omen). Ada juga kata mimpi tu hanya mainan syaitan. Tapi kenyataannya dalam tempoh dua minggu ni aku dah melalui bermacam-macam mimpi. Tapi kan, mimpi ni biasanya tidak tahan lama dalam kepala otak(pikiran) kita. Yang aku ingat cuma apa yang aku mimpi semalam. Aku jadi kesatria. Macam biasa, mestilah kesatria lawan dengan naga nak selamatkan heroin. Yang ruginya aku tak sempat nak tengok muka heroin tu...huhu...

Ada seorang kawan aku yang beragama Buddha cakap kita hidup di dunia ni sebenarnya dalam mimpi kita dan yang mencipta alam ini adalah pikiran ( thought ) kita sendiri. Tujuan hidup adalah untuk mencapai tahap kesempurnaan dan jadi Buddha kemudian dorong orang lain pula untuk capai Nirvana. Menarik tapi memang memeningkan kepala aku.

Aku pula rasa hidup ini adalah mimpi yang bukan mimpi. Dalam dunia mimpi yang bukan mimpi ini, tujuan kita adalah untuk mencari bekal untuk ke dunia realiti yang kekal abadi. Jika bekal hanyalah sebungkus nasi dan segelas air maka apakah mungkin kita akan berupaya untuk 'survive' di sana nanti. Suatu hari yang pasti akan tiba, tatkala kita tersedar dari mimpi yang bukan mimpi ini.


“Sesungguhnya Hari Kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.” (40: 59)

3 comments:

redz said...

o yeah smart sekali

saudara seagama said...

manusia lena dalam hidupnya,
hanya terjaga bila dah mati.

acapviv said...

mat pear..
kte hanya akan sedar yg mimpi tu sgt indah or sgt dahsyat only when we woke up..
huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...