March 8, 2009

"Terrorist" Bahasa


Amerika selalu menuduh orang lain sebagai pengganas. Kononnya memiliki senjata pemusnah. Tapi akhirnya, Amerika sendiri menjadi senjata pemusnah namun tidak pula mendapat gelaran pengganas. Mungkin kerana kedudukannya di atas orang lain.


"Kalau boleh hantar ke Gaza kan lebih bagus"


Aku pun kurang pasti siapa pula "pengganas" bahasa. Yang memperjuangkan bahasa atau yang mahu menjatuhkannya. Tapi jika kita tengok apa yang terjadi semalam di kawasan Istana negara, yang berjuang seolah-olah di label pengganas. Cuba mengancam keselamatan negara. Ditembak gas pemedih mata.Disembur dengan air . Di tahan dan di tangkap. Mereka cuma membawa memorandum bukannya lilitan bom di badan. Tahniah kepada pihak berkuasa yang 'patuh' kepada arahan. Gas pemedih mata hanya boleh menyuraikan mereka seketika namun perjuangan jangan diharap dapat dikuburkan sampai bila-bila.

4 comments:

shahkang said...

fikirkan:
kalau solte de alma buat lagu melayu semata-mata adakah bilangan pengunjungnya sama

sob..

majin said...

Tapi kena fikir gak mat pear, benda tue benda mudah, nak kasi memorandum kat istana negara, asal sampai kena demonstrasi.

Lepas tue kau tau laa macam mana pelajar baya2 universiti ni demonstrasi. Dah macam rusuhan.

Benda mudah. Bagi memorandum je. Daripada ppsmi. Tapi bila pakatan rakyat dah masuk campur, semua dipoliticize.

Bila pakatan rakyat naik nanti, ntah2 nak kerja pun kena fasih bahasa mandarin. bukan inggeris saja lagi.

d4uh said...

to majin
mmg memorandum tu benda mudah...tp aku rasa demonstrasi tu sbb nak tunjukkan ramai yg menyokong pemansuhan ppsmi...kalau a samad said sorang je pegi istana antar memorandum mungkin kesannya tidak besar...mungkin langsung tidak mendapat perhatian pihak atas...mcam kita la majin..
suara orang bawah tak penah dilayan kan

yg bab politik tu mmg keje diorg la..nama pon ahli politik kan...ada lubang sikit trus masuk...haha..yg tu xleh nk komen la kan...hee

kalau pakatan naik nnt kte cari keje kat uk la...apamacam..haha

majin said...

haha tue aku setuju mat pear. kalau orang penang sekarang pun dah komen nak carik kerja susah, inikan nnti lagi 10 tahun lagi. adui adui.

apa benda mudah pun, bila dipoliticize, susah jadinya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...