April 12, 2012

Makhluk yang suka mencari kesalahan.



Hidup sebagai manusia natijahnya kita melakukan bermacam-macam kebaikan dan juga kesalahan. Kadang-kadang kebaikannya penuh setelaga, namun apabila setitik kesalahannya kelihatan di khalayak ramai maka riuh rendahlah sepelusuk dunia. Telaga yang dulunya disanjung-sanjung sekarang dihina, dicaci dek setitik kesalahan yang yang dianggap mengotorkan, membusukkan. Bagaikan kesalahan itulah yang membawanya ke neraka. Dilupakan semua perbuatan baik yang pernah dilakukan. Dipandang serong, dituduh pula tidak peka , tidak prihatin.

Jika ditekankan pen marker hitam ke atas sebuah papan putih sebesar dinding, maka terserlah titik tersebut. Maka disitulah mata makhluk tertumpu. Inilah yang dikatakan makhluk yang suka mencari kesalahan. Keputihan papan putih sebesar dinding itu langsung tidak diendahkan, yang ditumpukan adalah kepada titik hitam itu yang boleh dipadam dengan pemadam(taubat) sekali harung sahaja.

Manusia perlu mengubah cara pandang, lihatlah sesuatu atau seseorang itu kepada kebaikannya. Bukanlah bermaksud tidak perlu diendahkan keburukannya tetapi gunakanlah akal dengan baik. Jika kita melihat sesuatu yang baik dengan niat untuk mencari kesalahan kecil padanya supaya kita dilihat kononnya peka maka sebenarnya kita sudah tergolong dalam golongan makhluk yang suka mencari kesalahan. Mari sama-sama kita doakan agar segala keaiban kita yang berbukit-bukit yang tidak pernah diketahui oleh orang lain melainkan yang Maha Melihat akan ditutup di akhirat kelak. Jangan tunggu hari itu barulah terkial-kial mahu menutup aib sendiri.

3 comments:

Anonymous said...

setuju sangat denga post abang ni.

qurrata'ayun said...

definitely true..that's called malay culture.tp xtaw la budaya org luar mcm mana =)

miss dot3 said...

betul3x (upin ipin tagline). sendirik punya x sedar. kata pepatah kuman seberang laut nampak gajah depan mata invisible (betui ke pepatah ni?)

ps: sedikit sebanyak terasa diri ini makhluk itu..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...