September 21, 2009

Perigi dan Timba



Kebiasaannya dalam masyarakat kita, timba yang mencari perigi maka jika berlaku kejadian perigi mencari timba ianya menjadi buah mulut malah kutukan orang. Walhal tiada salahpun di sisi agama tetapi dipandang serong dan tidak manis bak kata orang tua-tua.

Satu masalah pula bila ada jenis-jenis timba yang mengidap penyakit kurap yang suka benar menggatalkan diri di telaga-telaga. Telaga pula nampaknya berminat benar dengan kurap-kurap di timba, nanti tak pasal-pasal muncul pula cetong-cetong di tepi telaga.

Jika di zaman dahulu, bukan timba yang cari perigi dan bukan juga perigi yang cari timba. Yang menyatukan kedua-duanya adalah tuan punya perigi dan timba. Kerana mereka lebih tahu timba mana yang sepadan dengan perigi kepunyaan mereka. Mengikut kajian,rupa-rupanya perigi dan timba yang disatukan tuan-tuan mereka ini boleh kekal lama. Mungkin kerana perigi itu betul-betul terjaga, bersih dari lumut dan sampah, jauh sekali bekas kurap timba lain.

Mungkin ada yang menganggap kaedah ini kolot dan ketinggalan zaman kerana dizaman ini semua orang bersosial dan tuan punya langsung tidak memahami jiwa dan perasaan perigi dan timba. Namun percayalah, tuan punya pasti memilih yang paling elok untuk dijadikan pasangan dan teman sepanjang hayat kepada perigi dan timba mereka.

Perigi dan timba buatlah keputusan sendiri. Ini hanyalah saranan dan pesanan bukan nya teguran atau paksaan.




40 comments:

shahkang said...

Salam
hah tak kisah sama ada tuan atau diri sendiri
yang penting tak buat benda pelik2
tapi itulah, penyakit kian merebak


gejala umat...

musyajoh said...

Entry ni menggamit memori lah (pengalaman peribadi dengan perigi sebegini).

d4uh said...

to shahkang
hrmmm..ni pnyakit takde ubat jat..kna cari alternatif elak pnyakit yg makin membunuh jiwa ni...xtau la...ada cara laen lg bes x..hoho

to musyajoh
wahh...perigi yg ko knl tu berkurap ke...hehe..mnarik2

Amal said...

kalau penyelesaian tuan punya perigi n timba ni da x berkesan tuk zaman skang, maybe kte patut pikir cara len yg plg mdh utk menyatukan perigi n timba tnpa mengabaikan sunnah...jgnla terlalu mengkritik sesuatu tnpa memikirkan alternatif =)

....sekadar buah pikiran

d4uh said...

to amal
mungkin kena gna khidmat baitul muslim macam mesir sana la kot..hoho..atau anda ada cadangan laen yang lebih efektif..

p/s:Tiada niat mengkritik ... "Ini hanyalah saranan dan pesanan bukan nya teguran atau paksaan";)

fatiN wahaB said...

mat per....
aku bangga....
sebab..
post ko ni..
bnyak tersiratnye...
esp..
part cetong..
bagus...
gud job..
*2 thumbs up!*

d4uh said...

to fatin
tq for ur support...selamat beraya di us..hehe

pembaca setia, budak e07b said...

hmmm
skarang ni perigi n timba semakin berkurangan kerana kemajuan yg dikecapi kot...
so tiada lagi perigi, tiada lagi timba.
yg tinggal hanyalah...

d4uh said...

to pembaca setia budak e07b
hoho...luahan pikiran anda membuatkan ak tertanya-tanya...wat ayat x abes..hahha

yang tinggal hanyalah???tolong sambung ye...hee

izyan.ariff said...

totally in favour of this kaedah yg "hanyalah saranan dan pesanan bukan nya teguran atau paksaan."

tp ade satu masalah sket je. tuan punya perigi skarg kurang pandai mencari tuan punya timba and vice versa.
menyebabkan lama2 cara ni ditinggalkan walaupun ia sgt best.

mungkin tak biasa, so golongan tuan2 ni hanya bijak menjaga kemaslahatan perigi & timba masing2. dont get me wrong, they do know which timba yg sesuai dgn perigi mana. cuma malas nk carikan je. so alih2, perigi still kene tunggu timba..susah2..~ =)

ps: org lain sampai sume da area uk. anda bila lagi?

d4uh said...

to izyan
tp yg saya nampak sekarang ni..tuan2 kepada perigi dan timba ni langsung tidak diberi peluang untuk mencari...tiba saja hari raya, mula la bawak 'perigi' berjumpa org tua..bila dah dibawak 'perigi' xkanlah orang tua nak perkenalkan kepada yang laen(pilihan mereka) pula..mungkin kerana mentaliti remaja sekarang...pada mereka@kita mencari pasangan itu wajib bermula dengan cintan cintun..rasanya jika kita yang awal2 dh suruh mereka carikan tidaklah timbul masalah kan...btol x??hehe...yang masalahnya kerana hati kecik kita sendiri yang tidak mahu benda ini diaturkan...

p/s: saya x puas beraya lg..hee..insyaAllah sampai sana 28 ni...nnt sambut ye..hoho

izyan.ariff said...
This comment has been removed by the author.
izyan.ariff said...

isk2.. tibe2 confuze timba & perigi ni yg mane.bebelit nk bace.haha~

hm..(mangangguk2 tanda setuju..) betul jgk. mmg timba&perigi zmn skrg sgt advance bab2 nk stop pilihan tuan2 diorg. tuan2 skarg pn sgt sporting, tgk je timba2 cuba ambik air dlm perigi. smpaikan yg diorg npk berkurap pn diorg biarkan gk ambik air dlm perigi tu..abis kotor air.isk2.. nauzubillah~

tapi de satu lg msalah. (asyik masalah je.sy stuju je act.haha) perigi & timba ni patut bleh kembangkan hubungan tuan2 die kan? (a.k.a satukan 2buah keluarga). tp, if tetuan die yg carikan timba/perigi, die usually jumpa ahli kluarga je. ye lah, takkan jumpa org random gi mtk pinjam timba/perigi. segan la plak. hm.. tp mungkin sebab cara ni da sgt lama ditingglkan,so byk benda tak biasa.

in my own experience, sy penah jgk dgr crite perigi+timba yg ditemukan tp kecundang. wlpn both ilmu agama yg tinggi, tp sy rasa sekufu tu pn penting. and kene jgk ade interest mse first time jumpe. aih..byk hal jgk ni. in the end, doa je la.Allah jgk yg tntukan. apa2 cara pn. asalkn tak melanggar larangan Dia.

panjg da bab ni.sekian la dulu. hehe~

ps: sy tanak sambut org2 beraye lame2 ni. (jelez2) =P

d4uh said...

to izyan
merapatkan hubungan 2 keluarga merupakan salah satu tujuan utama penyatuan perigi dan timba...tp byk kes zaman skarang ni jd mcm drama mertua vs menantu...puncanya, menantu hanya cantik di mata pasangan mereka hakikatnya berlainan di hadapan mertua...

antara ciri2 yang disebut rasullullah dalam hadis dalam bab mencari pasangan adalah keturunan yang baik...rasanya agak susah utk kita menyelidik keturunan pasangan memandangkan fokus kita hanyalah kepada pasangan semata-mata...mungkin disinilah gunanya tuan2 punya yang lebih arif dalam bab2 ni...

saya tidaklah mengatakan timba+perigi yang diaturkan itu semuanya sukses namun hakikatnya majoriti yang kekal jika dibandingkan dengan kes perigi mencari timba vice versa...

sekian

izyan.ariff said...

"puncanya, menantu hanya cantik di mata pasangan mereka hakikatnya berlainan di hadapan mertua..."

hm.never thought of that before. good pikiran. =)

well..saya doakan awk jumpa yg terbaik. (or perhaps in ur case, ibu awk jumpa yg terbaik utk awk) whichever comes first.haha(^,^)

d4uh said...

to izyan
aminn,insyaAllah..awk dh ckp kat tuan perigi ke???hehe..btw die tu jadi coursemate sy nnt...keh3..

izyan.ariff said...

(=,=) ckap kat tuan perigi ape plk ni?huhu~ skrg niat da ubah. sy nk make sure perigi bersih n air tak berkarat dulu..tunggu timba ter'ikhlas' dtg kot.haha~ n serah kat tuan perigi nk buat pe dgn timba tu.

semua timba same je. keje die angkut air. tol x? tunggu je la~haha

insyaAllah~
hm..elokla tu..nti balik klate same2~

zahra' said...

salam. sy stuju dgn kaedah baitul muslim. wlupn org tghnye bkn la parents kte, tp org y btggjwb mnguruskn mmg berpnglmn. kbykn pnikahan melalui baitul muslim ni berkekalan n insyaAllah kaeadah nya mngikut sunnah n syariat islam itu sndr. walaubgmnepn, sbg hamba, kte perlulah siapkn dr untuk mjd muslm/mslimh sjati. Klau nkkn suami seperti saidina Ali, usahalah mjd sprti saidatina fatimah az zahra'. InsyaAllah, mcr cinta Allah, cinta2 lain akn dtg/Allah tnjukkn jln y terbek dlm mcr cinta manusia. Waallahu'alam.

d4uh said...

to izyan
owhh...kire nk tggu timba cari perigi gak la ni ek..hehe..its ok..pastikan letak tawas dlm perigi biar hilang semua kotoran...insyaAllah dpt timba yang terbaek

to zahra'
tq atas pandangan anda...tapi kat mesia blum ada kan baitul muslim atau sy yg masih belum tahu...

p/s: zahra' ni pemikir baru ek kat sini..hehe..selamat berpikir

Anonymous said...

salamuayk.
erm..nt sure whthr btul ke x.tp dgr2 ad few dak laki isma kmb ad isi borng fr baitul muslim.huhu..ad dgr2..tp xtau btul ke x kesahihanny.huhu

salam eid mubarak..~

zahra' said...

klau xsilap sy ade kt msia. tp, bkn la satu badan y berdaftar. cth, join mne2 jemaah, akn ade borang baitul muslim utk diisi oleh ahli2 jemaah tu. ada shbt y melaluinye. alhamdulillah, bahagia. pemikir baru? InsyaAllah, berfikir bkn untuk indivdu/dr sndr shj tp untuk ummah. kpentingn ummah > kpentingn indvdu. fikir mcetus zikir. waallahu'alam.

d4uh said...

to anonymous
wahh..ada ek..hrmm..bdk isma x inform pon pasal borg tu...kna tnya ni..hehe

to zahra'
stakat ni xde lg org promote borang..hehe..insyaAllah...fikir mencetus zikir...

Anonymous said...

..try tny cem..rs2ny die dh isi.heh


salamualyk..~

izyan.ariff said...

to firdaus: InsyaAllah~

to firdaus & sesiapa yg berminat:

ada je baitulislam kat malaysia.online pon ade. (skarg sgt advance) ingatkan budak2 kmb da ade yg register~ ambil lah link ni if berminat.. =)

http://www.baitulmuslim.com/

semoga niat saudara/saudari diberkatiNya~

d4uh said...

to izyan
tq atas perkongsian laman baitulmuslim tu...msti ramai yg daftar pahni...d4uh mungkin suruh tuan je yg cari...keh3

payidnazmi said...

yo ko dauh?haha

d4uh said...

to payed
yolo la awe...nk suroh ak tlg cari ko...hoho

izyan.ariff said...

to firdaus:

haha~ ingtkan smgt lg bminat guna baitulislam. rupenye ibu's boy jgk eh~haha. goodluck then~ =)

pisey itu aku said...

haha.
nice post here.
nice comments here n there.

ganah mekyan banyok ngepek sini.ecece.mu ni macam nok nikoh esok luso doh ilmu yan!!ahakz.
kiddim2!!

hoh?suko parent mu buleh menantu pilihan nati gak.haha.
selamat maju jaya^^

ai farid tekejut bena.haha.apo2 dio ado doh tu.

=)

izyan.ariff said...

haha~
pisey. kite kan pakat doh timing sama =)

ilmu kena cari~hehehe

d4uh said...

to izyan
timing sama ekk nga pisey...blo tuh...keh3..mana tau buleh join skali

pisey itu aku said...

ish.
aku nga mekyan jela!!

mu gi jauh.
aha.

yan!!
bereh deh?
=)

izyan.ariff said...

to firdaus:

haha~ibu's boy nak join cane. kene tunggu ibu pilih la kn~~

kami menunggu timba. timba awal maka awal lah kami~ insyaAllah~
*lg awal lg bagus (ko gano pisey?)
(^,^)

to pisang comel:
bereh sokmo~
perlukah tanye soalan obvious ni?
haha~

d4uh said...

to izyan
nnt saya suruh timba redi..kah3..anak ibu pon buleh ejas2 jugok

izyan.ariff said...

to firdaus:

tape2.tak perlu rajin2 ye. saya nk tunggu timba mane brani jumpe tuan perigi dulu.haha~

ank ibu nk ejas timing eh? jgn ejas perigi plak~hehe

meL0r@an!S said...

ohohoho... sgt bermakna la..
skang ni perigi n timba th ke mana tuan ny pon th ke mana....

budak czech said...

duk
perigi-timba-cebok
perigi-timba-cebok
skang ni baldi pun dah ada...golongan mane lak ni yep pher?

~konpius~

d4uh said...

to bdk czech
haha...ak masih dok pkir ape maksud baldi tuh..haha..turut konpius...bole jelaskan sket x...keh3

izyan.ariff said...

suddenly melawat this post. still laughing at all those comments despite them being 2 years plus2 ago.

selamat berexam. :)

and selamat berPikiran lagi after exam i hope. insyaAllah.

d4uh said...

@izyan: haha..mana la selongkar post lama ni..hee..tq2..moga diberi pikiran yg lbih terang(skarang kabut dgn formula)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...