December 13, 2011

I believe in training




Ok, sila jangan tertipu dengan tajuk yang ditulis dalam bahasa omputih kerana isinya semua dalam bahasa ibunda. Jangan risau.

Ramai orang sangka Messi itu dilahirkan dengan bakat bola sepak semulajadi, Taufik Hidayat lahir-lahir dah boleh buat backhand smash, ataupun Nadal tiba-tiba saja pandai buat bola loop yang cantik, namun di sebalik kehebatan dan persembahan mereka di gelanggang atau padang selama beberapa jam, kita tak sedar beratus-ratus jam dihabiskan untuk latihan. Memahirkan teknik sedia ada, menajamkan pukulan atau sepakan dan mempelajari teknik yang baru. Betul, mereka memanglah ada bakat tapi nak ditekankan betapa pentingnya latihan untuk nurture bakat sedia ada.

Semua benda di dunia ni semuanya boleh dikuasai, tiada satu pun yang mustahil. Jika seorang itu kata dia memang dilahirkan untuk tidak mahir dalam apa-apa bermakna dia telah menipu diri sendiri. Dalam diri manusia itu sudah ada bakat, yang perlu di buat adalah turun padang dan berlatih. Sampai bila-bila pun takkan pandai bermain bola jika bola itu tidak pernah di sepak walau sekali.

Dalam hidup kita pun sama saja, dalam kita berlumba menjadi Muslim terbaik, latihan menjadi satu kewajipan. Jika ibadat kita kurang, kita latih supaya makin meningkat. Jika maksiat banyak kita latih dengan puasa. Kalau tak pandai bercakap kita berlatih bercakap. Kalau rasa ketika berlatih sendirian tu tak syok ataupun cepat letih, kita ajak kawan-kawan. Komfem makin syok jadinya latihan kita malah makin berkesan.

Bukan mudah untuk menjadi as-siddiq seperti Abu Bakar dan bukan senang menjadi seperti saifullah Khalid.

5 comments:

Anonymous said...

Salam alaik,

What is Saifullah Khalid's significance? Did he achieve something great or is he some renowned figure in Islamic history?

Abu Bakar's known for his honesty? Oic.

Jzkk in advance.

Wslm

d4uh said...

@Anon: Khalid al-walid was the greatest war general in the early stage of islam, he never lose any campaign that he leads/join and was given the title Saifullah( sword of Allah)

Anonymous said...

jkkk

Anonymous said...

x de entry utk tahun baru ke? saya menunggu luahan fikiran sempena tahun baru ini.

d4uh said...

@anon: insyaAllah lepas exam nnt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...