December 30, 2010

Bahtera Ini


Kita sedang belayar di satu lautan yang luasnya sehingga naik pening mata memandang. Dipandang ke bawah tak nampak dasarnya. Dijenguk ke atas tak nampak hujungnya. Namun yang pasti nakhoda kapal ini orang yang pengalamannya puluhan tahun menunjuk arah. Tujuannya jelas, arahnya mapan, tidak berganjak walau sedikit pun. Manakan tidak, buku log navigasi bukan sekadar di selit di pinggang malahan lengkap tersemat di dalam hati.

Sudah dinamakan manusia, rambut tak sama hitam, masakan hati sama "pink". Semua punya pikiran sendiri, matlamat sendiri, targetnya, misi dan visinya secara totalnya berbeza. Ada yang tidak sabar, terjun ke dalam lautan tidak berpangkal yang disangkanya lubuk si ikan duyung. Ada pula berbondong-bondong berpindah dari bahtera ke kapal mewah, lebih rela bersenang dari bersusah mengembara dengan nakhoda agung. Ada juga yang tidak endah, mereka ingin sahaja dibiarkan bertenggek di atas gunung, dirasakan lebih selamat untuk tidak sama naik ke dalam bahtera. Itulah dia manusia.

Itu manusia di luar bahtera. Di dalam bahtera juga beraneka ragamnya. Ada yang menumpang tanpa tujuan, bertindak tanpa arahan, melalut tanpa segan. Ada pula kumpulan manusia bertegang leher berebut tanah, 'Ini tanah aku',' Ini tanah atuk aku', bertengkar tanpa sedar mereka di atas bahtera bukan lagi berpijak tanah. Syukur juga, ada yang benar-benar jelas mindanya, cekal hatinya, teguh di dadanya yang dapat memberi sinar kepada bahtera menuju destinasinya. Perlu diingat, ombak yang bakal ditempuh penuh dengan batu-batu rakus merobek bahtera, onak dan duri yang mengoyakkan layar. Usah lagi bertengkar yang pasti tak sudah, usah lagi tercongok tanpa tujuan, mari sama-sama kita memperkuatkan bahtera menuju destinasi yang pasti. Tidak usah dirisaukan saiz bahtera ini. Ianya cukup sempurna, panjangnya meliputi semua zaman, lebarnya mengatur segenap aspek hidup manusia dan dalammnya merangkumi setiap persoalan dunia dan akhirat*

7 comments:

Anonymous said...

Euwwww.

was there said...

fuh. like this.

Ladyship Atie said...

lame tak komen kt sini. belum bace lagi, just drop by nak bagi salam. assalamualaikum :)

Pisey said...

penulisan makin matang (;

d4uh said...

@anonymous: thanks for visiting a**** khan.

@ladyship atie: waalaikum. nak kawen nnt jgn lupa jemput.hee

@pisey: hee..tq2

nadiaizzah said...

mantop. bizzob

ale said...

gila mantap housemate aku. sasterawan negara seh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...